הגדרות אפשריות למושג המערב

ככל שהמושגים "המערב", "התרבות המערבית", "העולם המערבי" וכיו"ב הם רווחים בשיח הפוליטי, תרבותי, היסטורי, כלכלי ועוד כך נראה שזהות העמים והמדינות השייכים אליו משתנה בהקשרים שונים. חלק מההגדרות שיובאו כאן הן הגדרות יותר מקובלות וחלק יותר "אזוטריות". הגדרות שונות יזכו לפירוט בפוסטים שונים בנושא העולם המערבי.


1) הגדרת הנטינגטון. על פי סמואל הנטינגטון, מחבר הספר "התנגשות הציוויליזציות", הציווליזציה המערבית כוללת את כל ארצות אירופה הקתוליות והפרוטסטנטיות + אמריקה הצפונית + אוקיאנה. הציוויליזציה של אמריקה הלטינית, הקרובה אליה דתית ולשונית, נחשבת כ"ציוויליזציה צאצאית" של זו המערבית. ארצות שהיו תחת השפעת הנצרות המזרחית או האורתודוכסית, לעומת זו (כגון רוסיה) אינן נכללות בתרבות זו. במידה לא מועטה אותה "הגדרת הנטינגטון" יכולה לשמש מעין "נמל בית" ו"מצפן" למושג "המערב" ונגזרותיו הסמנטיות.

2) הגדרת המלחמה הקרה. בתקופת המלחמה הקרה היו שייכות לגוש המערבי מדינות אירופה אשר לא היו קומוניסטיות (מלבד כמה שהיו "ניטרליות" באופן רשמי כגון אוסטריה) וכן אמריקה הצפונית, אוקיאנה ועוד מדינות אשר נטו להזדהות עם הגוש המערבי (כגון יפן, ישראל או אירן שלפני מהפכת חומייני)**

3) בקשר למדינות אירופה, חברות באיחוד האירופי או אפשרות להתקבל אליו יכולה להוות סוג של מערביות גם במקרים שהדבר אינו מתישב עם "הגדרת הנטינגטון"

4) במסגרת האיחוד האירופי מדברים לעיתים בשנים האחרונות על "גוש סמכותני" (כגון הונגריה ופולין) מול מדינות כגון בריטניה, צרפת ועוד -הגם שיש מה לבקר למשל במצב הדמוקרטיה אפילו במדינות ה"לא סמכותניות". הדבר מתבטא בהבדלים ביחס להגירה ונושאים אחרים. במקרה, או לא, קיימת גם קורלציה של חלוקה זו עם עוד כמה נתונים גיאוגרפיים או היסטוריים.

5) הגדרת העת העתיקה. בעת העתיקה יוון ורומי הן הארצות והעמים אשר שימשו כיסוד תרבות המערב ואפשר אולי גם פיניקיה וקפריסין. לימים אומנם יוון הייותה מקור לנצרות המזרחית-אורתודוכסית.

6) שימוש בכתב לטיני. הכתב הלטיני משמש כסימן היכר חשוב, הנראה לעין כל באופן מיידי, של הציוויליזציה המערבית. קודם כל הוא אומץ ע"י עמי המערב שעל פי "הגדרת הנטינגטון". מאוחר יותר, בעת החדשה, היו עמים שונים מחוץ לציוויליזציה זו אשר אימצו את הכתב הלטיני - תכופות כהצהרה על התקרבות לעולם המערבי (כמו תורכיה או רומניה). בכל מקרה שימוש בכתב זה יכול לעיתים לתת תחושה, ייתכן מדומה, של חלק מהעולם המערבי או "העולם הגדול", ללא קשר הכרחי לרמה הכלכלית או טיב המשטר או הדת העיקרית הנפוצים במדינה.  

7)  העולם הנוצרי בכללותו. בניגוד לגישת הנטינגטון האמורה בסעיף הראשון יש מיעוט חוקרים הרואה גם ברוסיה וארצות אחרות שמבחינה היסטורית הושפעו מהנצרות המזרחית-אורתודוכסית (ולא הקתולית/פרוטסטנטית) כחלק מהעולם המערבי ***.  אישית, אני כאן בדעת הרוב.

8) מדינות מפותחות ודמוקרטיות. אם מדינה נחשבת מספיק דמוקרטית ומפותחת כלכלית אז היא תחשב מערבית ללא קשר לרקע היסטורי. דוגמא קלאסית לכך היא יפן וגם ישראל. 

9) המרחב המונותיאיסטי. עם כל ההבדלים הדתיים, התרבותיים, הפוליטיים והאקלימיים שבין ערב הסעודית לדנמרק נראה כי במתחם של "העולם הישן" ניתן באופן רבתי להגדיר את העולם המערבי אל מול "המזרח הרחוק" והודו - כל מה שנמצא מערבה להודו, כמו גם מהשנמצא מסהרה וצפונה, בשל איזשהו מכנה משותף רחב של היסטוריה מונותאיסטית. אומנם לנצרות ולאיסלם יש גם שלוחות מכובדות בהודו ומזרחה וכן מדרום לסהרה.  

10)  האקלימים שבמרחב המונותאיסטי. בדומה להגדרת "המרחב המונותאיסטי" ניתן להצביע על תופעות אקלימיות בסיסיות המאפינות את "אגן הים התיכון" בהגדרתו המורחבת לגבי "העולם הישן" (כלומר, את מה שממערב להודו ומהסהרה וצפונה) אל מול תופעות המאפינות באותן קווי רוחב את הודו והמזרח הרחוק. על דתות ואקלימים כתבתי כאן.


** שם, עמוד 10

*** שם, עמוד 41

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

דתות ואקלימים : חלק 1

לפרוץ את מחסום ה 70-80 שנה